Rozmowa z Patrycją Bartosz-Burdiak – radcą prawnym, współzałożycielką firmy Orbis Cannabis oraz twórczynią Julia & Filip Sp. z o.o.
Od 2019 roku wraz ze wspólnikiem Dariuszem Janem Nowakiem prowadzi Pani przedsiębiorstwo konsultingowe, które go specjalizacją jest obsługa inwestorów rynku konopnego w Polsce i Unii Europejskiej. Jakie były początki firmy Orbis Cannabis w kraju, gdzie temat konopi budzi liczne kontrowersje?
Początki działalności Orbis Cannabis to przede wszystkim rozmowy z podmiotami zagranicznymi. Mimo że nasza spółka była w pierwszej kolejności nastawiona na merytoryczne wsparcie polskich rolników i polskich przedsiębiorców na rynku konopnym, to najwięcej zaproszeń do rozmów i współpracy otrzymywaliśmy z zagranicy, m.in. ze Szwajcarii, Izraela, Kanady, Australii. Były to rozmowy, które również pozwoliły nam uświadomić sobie, jakie usługi, jakie obszary działalności wymagają świadczenia wiedzy. Krok po kroku budowaliśmy również sieć ważnych kontaktów, które owocują do dziś. W Polsce nasza spółka budziła zaciekawienie, gdyż ludzie albo byli z tym rynkiem dość dobrze zaznajomieni i chcieli np. uzyskać wiedzę w zakresie dostępnych dotacji do już prowadzonej działalności albo o konopiach nie wiedzieli nic i tym bardziej interesowali się tym tematem, słysząc, jak obszar takiej działalności buduje się w USA czy Kanadzie. Powstanie spółki wyspecjalizowanej wyłącznie w obsłudze takiego sektora sprawiało, że zwrócono uwagę, iż coś jest na rzeczy. Zauważono, że skoro taka spółka powstała, to jest zapotrzebowanie na jej usługi, a więc może to dobry pomysł na inwestycje w produkcję czy sprzedaż produktów konopnych.
Celem Orbis Cannabis Sp. z o.o. od samego początku jej istnienia jest również przekazywanie wiedzy o rynku konopi włóknistych, o tym, w jakich sektorach i w jakim zakresie można wykorzystywać taki surowiec. Pierwsze lata działalności to było zatem również swojego rodzaju odczarowywanie w Polsce nie najlepszej reputacji konopi.
Obecnie w Polsce i na całym świecie kładzie się coraz większy nacisk na wszystko co jest eko. A przecież konopie to właśnie rośliny ekologiczne, a Orbis Cannabis zwraca uwagę na ekologiczną odpowiedzialność podejmowanych działań…
Zdecydowanie tak. Uprawa konopi włóknistych, jak i produkty z niej otrzymywane stanowią odpowiedź na oba wyżej opisane zapotrzebowania. Konopie bowiem nie wymagają nawożenia ani środków ochrony roślin. Pozostałości po uprawie rośliny stanowią dobre wartości odżywcze dla gleby. Produkty zaś, jakie otrzymujemy z konopi, są biodegradowalne (tkaniny, papier, plastik konopny) i dobrze wpływają na ludzki organizm (materiały budowlane, biopaliwo, tkaniny, żywność). Można powiedzieć, że uprawa, przetwórstwo i utylizacja surowców konopnych stanowi zamknięty i ekologiczny cykl. Dlatego też Orbis Cannabis kładzie taki nacisk na rynek konopi dla Polski i dla świata
Jakimi osiągnięciami może się Pani pochwalić jako współzałożycielka spółki Orbis Cannabis?
Prawie trzy lata funkcjonowania Orbis Cannabis to czas wzmożonej pracy, której efektami można obecnie móc się pochwalić. Mogę tu wymienić: prawne wsparcie we wprowadzeniu na rynek produktu spożywczego (piwa kraftowego Browaru Tarnobrzeg) z rzeczywistą zawartością kannabinoidu CBD, wielokrotne wsparcie dla wprowadzenia ekstraktów CBD, przygotowanie dla międzynarodowego holdingu wytycznych i procedur dla budowy zakładu ekstrakcji CBD w standardzie GMP (Good Manufacturing Practices). W ramach Orbis Cannabis podpisaliśmy umowy siedmiu konsorcjów, gdzie w sześciu z nich jesteśmy partnerem doradczym dla celów badań i wprowadzenia na rynek innowacyjnych produktów konopnych (lub technologii produkcyjnej). Łączna wartość kosztów kwalifikowanych projektów, które obecnie czekają na rozstrzygnięcie w zakresie otrzymania dotacji unijnych, wynosi ponad 28 mln zł. Naszym sukcesem jest również podążanie za trendami na rynku konopnym i rozszerzanie naszych usług. Na przykład od 2021 roku pomagamy przedsiębiorcom w uzyskiwaniu znaków akcyzy na ziołowe produkty do palenia (na bazie suszu Cannabis sativa L).
Rozwija Pani także swój najnowszy projekt – Julia & Filip. Co to jest za spółka i jaki jest cel jej działalności?
Pomysł na stworzenie Julia & Filip Sp. z o.o. narodził się jako inspiracja do tego, aby dbając o tradycje sportowe i tradycje polskiego rolnictwa, wprowadzać na rynek produkty, które mają pozytywne oddziaływanie na środowisko. Aby każdy nowy produkt przynosił radość użytkownikom, a z drugiej strony, by po wykorzystaniu mógł powrócić do środowiska w sposób racjonalny i dobry. Spółka ma za zadanie wprowadzać nowatorskie produkty i rozwiązania, wspierające ochronę środowiska. Będziemy obecni zarówno w rolnictwie, jak i w sporcie.
(…)
Więcej w czasopiśmie „Świat Elit” nr 1/2022
Rozmawiała Sylwia Kowalska
Fot. archiwum własne P. B. Bartosz-Burdiak
Magazyn „Świat Elit” w wersji elektronicznej kupisz TUTAJ