Edyta Andrejczyk pochodzi z Zambrowa. Od 2000 r.mieszka i tworzy w Warszawie. Jest architektem, akwarelistą, złotnikiem – twórcą biżuterii artystycznej i małych form złotniczych, które realizuje zarówno w technikach tradycyjnych jak i w programach do modelowania 3D. Entuzjastką nowych technologii w budownictwie, wykładowcą na Politechnice Warszawskiej na podyplomowych interdyscyplinarnych studiach BIM (Building Information Modeling).

Jej działalność zawodowa i artystyczna jest wielowątkowa i wzajemnie się dopełniająca.  Fascynuje ją wykorzystanie wiedzy technicznej i nowych rozwiązań w sztuce i sztuki w technice.

Szybko zorientowałam się, że technika akwarelowa to całe bogactwo mniej lub bardziej rozlanych plam, szybkich i wolnych pociągnięć pędzlem i różnych trików, które trzeba stosować rozsądnie i z umiarem, żeby osiągnąć zaplanowany efekt. Ogromne znaczenie ma dobór papieru akwarelowego oraz pędzla z odpowiednim miękkim włosiem. Co więcej technika akwarelowa może być różna w zależności od części świata, w której jest malowana, inaczej maluje Amerykanin inaczej Chińczyk. I ta cała gama możliwości i technik w jednej technice zwanej akwarelą wciągnęła mnie tak bardzo, że porzuciłam wszystkie moje dotychczasowe pasje. Zaczęłam do malowania podchodzić metodycznie, wykorzystując moje umiejętności zdobyte przez lata projektowania architektonicznego i wykonywania biżuterii oraz… ćwiczeń tai chi. Tak, moje malowanie ma coś z medytacji w ruchu. Zanim położę pierwszą plamę na papierze kreślę sobie w głowie plan, wyobrażam sobie, że kładę farby – warstwę po warstwie i w ten sposób opracowuję realną kolejność i miejsce nakładania barw. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ w akwareli nakłada się kolory od najjaśniejszego do najciemniejszego i dzięki temu uzyskuje się tę czystość i transparentność obrazu. Okazało się, że to moje „medytacyjno-technologiczne” podejście zaczęło przynosić efekty. Moje akwarele zaczęły być czyste, a kładąc plamy techniką „wet in wet” osiągnęłam tę fascynującą i bardzo popularną u wschodnich artystów mglistość, która dobrze nadaje się do modelowania twarzy, malowania kwiatów i pejzaży. Bardzo lubię stosować te delikatne, miękkie przejścia tonalne, które w połączeniu z miejscowym kontrastowym, laserunkiem oddają z jednej strony realistyczną naturę rzeczy z drugiej mglistą i niedopowiedzianą przestrzeń.

Portrety stały się moim znakiem rozpoznawczym i cieszą się ogromną popularnością. Każda osoba zamawiająca u mnie portret dostaje trochę egoistyczny, ale szczery przekaz:  Maluję nie po to żebyś TY cieszył się z obrazu, maluję po to, żebym JA miała przyjemność z malowania.”

WYSTAWY:

Malarstwo 

  • 2020 -Australia International Watercolour Exhibition Fremantle – wystawa
  • 2019 -The 3rd International Watercolor Biennale Vietnam- wystawa
  • 2019 -„Magia Miejsc” w Centrum Kultury Zamek we Wrocławiu – wystawa
  • 2019 -II wędrująca wystawa Stowarzyszenia Akwarelistów Polskich – wystawa
  • 2019 – Fabriano In Acquarello 2018 n- katalog

Biżuteria

  •  2015- „Pretekst”,  Międzynarodowe Targi  Amberif w Gdańsku – wystawa grupy „Dziewięć”
  •  2014 – „80 x Biżuteria”, Galeria Otwarta, Sandomierz- wystawa
  • 2014 – „Próba Zero”, Galeria Otwarta, Sandomierz – wystawa grupy „Dziewięć”
  • 2014 – „Próba Zero”,  Międzynarodowe Targi  Amberif w Gdańsku – wystawa grupy „Dziewięć”
  • 2014 – XIV Ogólnopolski Konkurs Biżuterii Artystycznej „Prezentacje 2014  Żywioł Kobieta” Warszawa

Kontakt z artystką:

edyta.andrejczyk@gmail.com

www.facebook.com/edytawatercolor