Marek Więcławek – absolwent wydziału kompozycji i teorii muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od roku 1992 pełnił obowiązki zastępcy dyrektora Cappelli Gedanensis, a w roku 2015 objął stanowisko dyrektora instytucji. Od początku powstania zespołu jako instytucji kultury Miasta Gdańska w 1992 roku swoimi działaniami wpływa na wysoki poziom kultury muzycznej Wybrzeża. Wiele wydarzeń artystycznych zaistniało dzięki jego twórczym inicjatywom. Obok pełnionej funkcji dyrektorskiej jest również czynnym muzykiem – wokalistą i pianistą. Jako wokalista i solista od ponad 30 lat bierze udział niemal we wszystkich koncertach, festiwalach, nagraniach radiowych, telewizyjnych, płytowych oraz tournée artystycznych. Ma w swym dorobku również płytę solową z kolędami i kilka zarejestrowanych programów telewizyjnych. Zaangażowanie w pracę, poświęcenie i pasja przyczyniają się do sukcesów Cappelli Gedanensis oraz do promocji kultury w Polsce i za granicą.
Zespół wokalno-instrumentalny Cappella Gedanensis powstał w 1981 roku. Wtedy jego nazwa poprzedzona była członem: Zespół Muzyki Dawnej. Historia zespołu, który zaczął działać dzięki prof. Alinie Kowalskiej-Pińczak (do tej pory związanej z Cappellą jako dyrygent), jest jednak znacznie dłuższa…
Jesteśmy kontynuatorami dzieła Kapeli Rajców Miejskich, która powstała w Gdańsku ok. 1560 roku, a przestała istnieć w roku 1750. Po przeszło dwustu latach, dzięki prof. Alinie Kowalskiej-Pińczak, wróciliśmy w Gdańsku do tradycji wykonywania dzieł żyjących tu kompozytorów, równolegle prowadząc intensywną działalność nagraniową i wydawniczą. Wiekowa marka gdańskiego zespołu została nie tylko przywrócona współczesności poprzez odkrycie na nowo arcydzieł sprzed wieków, ale i umocniona przez nowe, różnorodne projekty.
Pan jest w zespole od początku. Zaczynał Pan jako tenor. Zresztą śpiewa Pan do tej pory.
Śpiewanie nieustannie pozostaje moją wielką pasją, sprawiając mi wiele satysfakcji. Daje mi to też możliwość pełnego kontaktu z kierowanym przeze mnie zespołem, a nie tylko bycia dyrektorem zza biurka. Na początku działalność Cappelli opierała się na opracowaniach barokowej muzyki, tworzonej w Gdańsku w XVII i XVIII wieku. Zespół tego zadania podjął się wspólnie z Akademią Muzyczną w Gdańsku. Od początku to aspekt lokalny był więc kluczowy w Waszej twórczości. Zespół jednak z czasem do swego repertuaru włączył też arcydzieła skomponowane przez wybitnych przedstawicieli muzyki poważnej jak: Jan Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart czy Antonio Vivaldi.
Skąd wynikała ta artystyczna ewolucja?
Niezmiennie dbamy o duchowe dziedzictwo naszego miasta, systematycznie umieszczając w programach koncertów utwory kompozytorów gdańskich, równocześnie konsekwentnie promujemy szeroko pojętą muzykę klasyczną, docierając do miejsc, w których muzyka najwyższych lotów rzadko jest wykonywana na żywo. Sięgnięcie do dzieł takich geniuszy jak Bach, Händel, Vivaldi czy Mozart to ukłon w stronę publiczności, oczekującej od nas różnorodnej oferty koncertowej na najwyższym poziomie. Współpracowali i współpracują z Wami wybitni muzycy, m.in. skrzypkowie: Giuliano Carmignola, Nigel Kennedy, Vadim Brodsky czy Konstanty Andrzej Kulka oraz dyrygenci: Alfons Reverte Casas, Paul Esswood, Tadeusz Wojciechowski i wybitny flecista Łukasz Długosz. Od kilku lat łączy nas też bliska współpraca z charyzmatyczną Agnieszką Franków-Żelazny oraz Rafałem Kłoczko. Warto też wyróżnić znakomitą współpracę z dyrektorem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej Romanem Peruckim, której owocem jest wydana w 2022 roku wyjątkowa płyta z koncertami organowymi G.F. Händla, które zostały wykonane na instrumentach historycznych.
Skąd takie wybory?
Od lat stawiamy na współpracę z najwybitniejszymi postaciami świata muzyki. Projekty realizowane z najlepszymi solistami pod batutą charyzmatycznych dyrygentów są dla nas najlepszą szkołą mistrzowską i zapewniają zespołowi stały rozwój.
Co uważa Pan za główną misję zespołu? Edukowanie muzyczne kolejnych pokoleń słuchaczy?
W ramach szeroko pojętej edukacji muzycznej organizujemy zarówno koncerty kierowane do najmłodszych słuchaczy, jak i stałe cykle koncertowe dla mieszkańców oraz turystów odwiedzających Gdańsk. Prezentujemy w nich muzykę klasyczną w sposób interesujący, a poprzez wnikliwą selekcję repertuaru i uzupełnienie formuły koncertu o zwarte prelekcje przedstawiamy niewykwalifikowanemu odbiorcy historię kompozytorów i utworów. Jako najlepszą rekomendację prowadzonej przez nas działalności odczytujemy komplety słuchaczy na organizowanych przez nas koncertach.
Jaka przyszłość rysuje się przed Cappellą?
Rok 2023 będzie dla nas czasem tradycyjnego już udziału w renomowanych festiwalach i cyklach koncertowych, m.in. w Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, Gdańskim Festiwalu Muzycznym i Gdynia Classica Nova. Planujemy również kontynuację współpracy z Filharmonią Zielonogórską oraz realizację kolejnej edycji festiwalu Letnie Wieczory u Mennonitów. Na rok 2024 szykujemy kolejne wielkie tournée koncertowe, tym razem po Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej.
rozmawiał Michał Bigoraj
fot. Dominik Paszliński
wwww.cappellagedanensis.pl
Wywiad ukazał się w czasopiśmie „Świat Elit” nr 4/2022 r.
Magazyn w wersji elektronicznej (PDF) jest dostępny na publio.pl