Reklama
Ermitaż, obok Muzeum Brytyjskiego w Londynie, Paryskiego Luwru, Madryckiego Muzeum Prado, Florenckiej Galerii Uffizi, czy Miejskiego Muzeum Sztuki w Nowym Jorku to jedno z najsłynniejszych muzeów na świecie. Właśnie obchodzi swój wielki jubileusz. Z tej okazji powstał brytyjski film w reżyserii Margy Kinmonth: Ermitaż odkryty. 250 lat gromadzenia zbiorów, który zabierze nas w niecodzienną wędrówkę po tym wyjątkowym miejscu. 
 
Ermitaż to główna atrakcja Sankt Petersburga, miasta stworzonego na początku XVIII wieku od podstaw przez cara Piotra I Wielkiego. Pierwotnie miasto było jedynie portem morskim, ale bardzo szybko stało się stolicą carskiego imperium. Spacerując po ulicach Sankt Petersburga nie sposób nie zauważyć charakterystycznych dla tego miejsca oryginalnych budowli. Można w nich dostrzec zarówno wpływy wschodnie, ale także barokowe i neoklasycystyczne, a to za sprawą zagranicznych architektów, przybyłych głównie z Włoch. Ermitaż jest jednym z najważniejszych elementów architektury miasta i obejmuje kompleks kilku okazałych gmachów. Od jednego z nich galeria zyskała swoją nazwę. Ermitage po francusku oznacza; pustelnię, samotnię. Obecnie najważniejsze budowle wchodzące w skład Ermitażu to: Pałac Zimowy, wzorowany na francuskim Wersalu, powstały z inicjatywy carycy Elżbiety, Mały Ermitaż, Duży Ermitaż zwany także Starym Ermitażem, Nowy Ermitaż oraz Teatr Ermitażu. Pierwsze obrazy, które znalazły się w późniejszych zbiorach muzeum zgromadził car Piotr I Wielki. Były to głównie dzieła artystów flamandzkich i holenderskich, ale dopiero za sprawą Katarzyny II Wielkiej powstała ogromna galeria sztuki. Oficjalnie za datę powstania Ermitażu uznaje się rok 1764, wtedy też rozpoczęła się budowa Małego Ermitażu. Caryca Katarzyna postanowiła stworzyć imponującą prywatną kolekcję. Dzieła sztuki zdobywała za pomocą swoich wysłanników i ambasadorów, którzy poszukiwali ich na licytacjach i w pracowniach malarzy w całej Europie. Pomagał jej w tym głównie francuski pisarz i filozof Denis Diderot. Wpływy oraz pieniądze Katarzyny II pozwoliły jej wejść w posiadanie imponujących kolekcji malarstwa zachodnioeuropejskiego będących wcześniej własnością arystokratów i znawców sztuki. Zdarzało jej się kupić nawet kilkaset obrazów na raz. Dzięki tym cennym nabytkom pod koniec jej życia pinakoteka obejmowała blisko 4 tysiące obrazów, wśród których znalazły się między innymi dzieła: Poussina, Watteau, Bouchera, Greuze’a, Rembrandta, Rubensa, Bellotta, Rafaela, Tycjana, Tintoretta, Paola Veronesego i Van Dycka. Tak pokaźne zbiory wpłynęły na decyzję o wzniesieniu Dużego Ermitażu. W XIX wieku, kiedy panował car Mikołaj I kolekcja była już tak ogromna, że rozpoczęto budowę następnego gmachu wchodzącego w skład kompleksu, czyli Nowego Ermitażu. Jednocześnie aż do czasów I wojny światowej nadal powiększano kolekcję. 
 
Foto: Muzeum Ermitaż w Sankt Petersburgu
Więcej w numerze

Partnerzy

abk_logo kdm_logo zpap_logo teraz_polska_logo bok_logo kt_com_logo kopd_logo mediatory_logo_2 logo_lp
zamek_krolewski_logo perly_medycyny_logo mfr_orzel2013_logo mgr_orzel2013 mpr_orzel2013 gat_2013_logo logo_pp spp_2013 egd logo
 bwl logo  thingsbulb  cbck logo orly_budownictwa_logo rig_logo_2  logo kart arena  Platforma  retail logo