Reklama
Rozmowa z Jackiem Majchrowskim, Prezydentem Krakowa 
 
Kraków to ośrodek kulturalny i turystyczny Europy. Zabytkowe Stare Miasto i Kazimierz  wpisano w 1978 r. na pierwszą listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO. Bycie gospodarzem tak wyjątkowego miasta musi być z jednej strony niezwykłą nobilitacją, ale z drugiej – nie lada wyzwaniem. Jakie cele wyznaczył sobie Pan jako prezydent miasta?
 
Przede wszystkim dwie kadencje mojego urzędowania poświęciłem na to, by Kraków stał się miastem metropolitalnym, ze wszystkimi obiektami potrzebnymi do funkcjonowania i rozwoju miasta. Wyjątkowość Krakowa, o której Pani mówi, stanowi pewną pułapkę – pokusę, żeby osiąść na laurach. Często słyszę, że niepotrzebnie wydajemy pieniądze na promocję Krakowa; jesteśmy przecież wpisani na listę UNESCO, jesteśmy najbardziej znanym polskim miastem w świecie, czegóż chcieć więcej, należy tylko z tego korzystać. Otóż cały czas powtarzam, że takie myślenie jest zgubne. Jeżeli miasto nie będzie się rozwijać i zmieniać, to kiedyś moda na niego przeminie, opustoszeje i ten trend będzie bardzo trudno odwrócić. 
 
Proszę opowiedzieć o strategiach rozwoju Krakowa
.
To bardzo szerokie pytanie, bo Kraków jest nie tylko miastem turystycznym i nie może się ograniczyć do rozwoju tylko tej jednej branży, ale skoro już ją wywołaliśmy, to zacznijmy od turystów. Przede wszystkim zależy nam, by do Krakowa było po co wracać. By nikt nie mógł powiedzieć, że skoro widział Wawel i Sukiennice, to niczego ciekawego już w Krakowie nie zobaczy. Stąd właśnie tworzenie nowych muzeów, budowa Kraków Areny i Centrum Kongresowego ICE. Szczególnie z tym drugim obiektem wiążemy duże nadzieje. Do tej pory Kraków nie dysponował ekskluzywnymi salami, w których można by zorganizować kongres na światowym poziomie dla wielu gości. Jak wielkie było zapotrzebowanie na ten obiekt świadczy fakt, że na najbliższe lata kalendarz jest już praktycznie wypełniony, więc jest to bardzo dobry prognostyk, jeżeli chodzi o rozwój turystki biznesowej w Krakowie. Innym bodźcem do odwiedzenia po raz kolejny naszego miasta mają być wydarzenia kulturalne – już nie tylko znane na całym świecie festiwale Misteria Paschalia, czy Sacrum Profanum, ale też koncerty światowych gwiazd w Kraków Arenie. Kraków jednak nie może zapominać, że jest również miastem nauki. Naszym zadaniem, jako samorządu, jest nie tyle dbałość o rozwój uczelni, ale zapewnienie absolwentom możliwości znalezienie pracy po ukończeniu studiów w naszym mieście. Stąd też bardzo ważna jest pomoc udzielana inwestorom, by właśnie w Krakowie tworzyli nowe miejsca pracy. Naszym celem jest sprowadzenia do Krakowa inwestorów działających w branży wysokich technologii oraz usług dla biznesu, w których w tej chwili w Krakowie pracuje już 38 tys. osób. Od kilku lat szczycimy się pierwszym miejscem w Europie w rankingach centrów takich usług. Zajmujemy 9. miejsce w najnowszym rankingu Tholons „Top 100 Outsourcing Destinations 2015” wśród 100 najlepszych destynacji dla outsourcingu na świecie.
 
Olbrzymie nadzieje wiążemy z realizacją projektu „Kraków – Nowa Huta Przyszłości”. Będzie to praktycznie budowa na terenach poprzemysłowych we wschodniej części miasta nowej dzielnicy, w której powstanie strefa gospodarcza oparta na nauce, nowe tereny do zamieszkania, rekreacji i wypoczynku. Szacujemy, że w „Nowej Hucie Przyszłości” powstanie kolejne 40 tys. miejsc pracy, nie tylko dla absolwentów wyższych uczelni, ale też dla osób z każdym praktycznie wykształceniem.
 
Więcej w numerze 
Foto: archiwum UM Krakowa
 
 

Partnerzy

abk_logo kdm_logo zpap_logo teraz_polska_logo bok_logo kt_com_logo kopd_logo mediatory_logo_2 logo_lp
zamek_krolewski_logo perly_medycyny_logo mfr_orzel2013_logo mgr_orzel2013 mpr_orzel2013 gat_2013_logo logo_pp spp_2013 egd logo
 bwl logo  thingsbulb  cbck logo orly_budownictwa_logo rig_logo_2  logo kart arena  Platforma  retail logo