Rozmowa z Piotrem Paprockim, pomysłodawcą i głównym organizatorem festiwalu MUZYKA NASZYCH CZASÓW.

Jaka jest główna idea tej imprezy?

W naszym kraju mało jest warsztatów poświęconych muzyce estradowej i jazzowej, szczególnie dla wokalistów. A ponieważ prowadzona przeze mnie Fundacja Cultura Animi stara się szeroko pomagać młodzieży, to postanowiliśmy po raz pierwszy zorganizować warsztaty wokalne. Naszym celem jest jednak również to, by wokalistom towarzyszyły zespoły stworzone przez uczniów szkół muzycznych, którzy grają w nich głównie muzykę klasyczną. Z grona tych uczniów chcemy stworzyć zespół, może nawet orkiestrę, która będzie wokalistom towarzyszyć, mając przy tym okazję pograć też muzykę jazzową. To wszystko przyczynia się do integracji środowiska artystycznego oraz odkrycia nowych talentów muzycznych, co jest naszą główną ideą.

W poprzednich edycjach warsztatów nie było zajęć z wokalistyki jazzowej i estradowej.

Tak. Poprzednie edycje były warsztatami orkiestrowymi, dla instrumentalistów. Skupialiśmy się wówczas na muzyce XX wieku. Zwłaszcza na muzyce polskiej i twórczości takich kompozytorów jak Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar, Witold Lutosławski czy Krzysztof Penderecki. Dla wielu uczestników warsztatów, czyli uczniów szkół muzycznych II stopnia i studentów uczelni muzycznych, było to pierwsze zetknięcie się z tą muzyką.

Czemu na kolejną edycję warsztatów trzeba było czekać aż dziewięć lat?

Na pierwsze dwie edycje mieliśmy dofinansowanie z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Na trzecią już go nie dostaliśmy. Zorganizowaliśmy je z pieniędzy fundacji, co okazało się bardzo kosztowne. Później inne kłopoty, zarówno zawodowe, jak i prywatne, sprawiły, że nie robiliśmy imprezy, nawet nie składaliśmy wniosków o dofinansowanie. A gdy już postanowiliśmy reaktywować warsztaty, to pojawiła się pandemia, następnie wybuchła wojna w Ukrainie. Nie wiedzieliśmy zatem, kiedy jest właściwy czas, by z tym ruszyć na nowo. Aż w końcu w listopadzie zeszłego roku postanowiliśmy złożyć wniosek, który został pozytywnie rozpatrzony. Ministerstwo doceniło zarówno poprzednie edycje, jak i propozycje nowej formy warsztatów, dzięki czemu organizujemy je ponownie.

Będą mogli wziąć w nich udział nie tylko czynni muzycy, ale i amatorzy. Wyjaśnij, proszę, różnice między uczestnictwem czynnym i biernym.

Nie chcemy dzielić miłośników muzyki. Wiem bowiem, że także wśród osób niebędących uczniami szkół czy akademii muzycznych są utalentowani młodzi ludzie, szczególnie w muzyce estradowej. Po prostu nigdy nie mieli styczności z klasycznym muzycznym nauczaniem. Wiele takich talentów można choćby znaleźć w ogniskach muzycznych. W związku z tym nasze warsztaty kierowane są do wszystkich, którzy mają ochotę albo doszkalać się w tym, co już potrafią, albo też do tych, którzy chcą się przekonać, czy ta ścieżka jest dla nich.

Dyrektorem artystycznym będzie Agnieszka Wilczyńska. Skąd taki wybór?

Agnieszka Wilczyńska jest niewątpliwie jedną z najwybitniejszych wokalistek jazzowych w Polsce, dlatego nasza fundacja zaproponowała jej udział w tych warsztatach i poprosiła ją o objęcie funkcji dyrektora artystycznego. Podczas ostatniej edycji imprezy była ona gościem honorowym razem ze słynnym zespołem Andrzej Jagodziński Trio. Wystąpili wówczas wspólnie w krótkim programie na koncercie finałowym z orkiestrą, co zostało bardzo dobrze przyjęte zarówno przez uczestników, jak i publiczność. Zatem gdy pojawił się pomysł, by przy okazji reaktywacji warsztatów postawić na wokalistykę jazzową i estradową, to Agnieszka była dla mnie naturalnym wyborem. Ku mojej radości bardzo szybko przyjęła to zaproszenie. Ma też bardzo duży wkład w przygotowanie merytoryczne i organizacyjne tej imprezy i jej programu. Sama również poprowadzi zajęcia. Jestem z tego powodu bardzo zadowolony, podobnie jak i z udziału naszych pozostałych wybitnych wykładowców.

Jakie inne atrakcje, poza warsztatami sensu stricto, będą przewidziane dla uczestników?

We wszystkich projektach organizowanych przez fundację staramy się dać młodzieży coś dodatkowego. Tak będzie również teraz. Planujemy zatem panele dyskusyjne i różne wykłady, które ułatwią start na drodze zawodowej muzyka. Chcemy także przybliżać uczestnikom zagadnienia związane z marketingiem i promocją muzyczną. Przygotowaliśmy również wykłady dotyczące, jak radzić sobie ze stresem na estradzie, ale nie opierając się na powszechnie znanych metodach, tylko w zupełnie inny sposób. Będą także zajęcia z metodą Feldenkraisa, która jest, można powiedzieć, abecadłem ruchu, czyli jak zdrowo się ruszać, jak radzić sobie z różnymi napięciami. Obecnie zarówno muzyk, jak i wokalista ma z tym duże problemy, a nie ma w tej materii wsparcia ze strony środowiska szkolnego i akademickiego. A wszyscy zdajemy sobie sprawę, że już samo wyjście na scenę to stres i trema, które są czymś naturalnym. Trzeba jednak nad nimi jak najlepiej panować i temu mają służyć powyższe warsztaty. Powtórzymy także to, co sprawdzało się w przeszłości, czyli sesję fotograficzną dla uczestników. Każdy z nich będzie mógł zgłosić się na taką sesję do obecnego na imprezie profesjonalnego fotografa. Efekty tej sesji z pewnością przydadzą się w przyszłości każdemu uczestnikowi. Wizerunek muzyka jest bowiem bardzo istotną sprawą.

Zajęcia będą prowadzone w Koncertowym Centrum Edukacji Muzycznej przy Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Koncert finałowy będzie miał zaś miejsce na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina Warszawie.

Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie – z siedzibami przy ulicach Bednarskiej i Połczyńskiej – jest głównym partnerem warsztatów. Dlaczego akurat on? Po pierwsze, fundacja po przerwie, o której opowiadałem, przeszła pewne przekształcenia i teraz działa przy tym zespole szkół i na jego rzecz, czyli ogółu młodzieży muzycznej, która się tu uczy. Po drugie, szkoła mieszcząca się przy ulicy Bednarskiej to jedyna szkoła w Warszawie, która prowadzi Policealne Studium Jazzu. To było też poniekąd powodem wyboru jednego z tematów tegorocznych warsztatów. Zresztą ze wspomnianą szkołą od dwóch lat robiliśmy wspólnie wiele projektów. Wybór głównego partnera był więc dla nas oczywisty.

PIOTR PAPROCKI
Dziennikarz, grafik, edytor (Uniwersytet Warszawski, kierunek zarządzanie; Warszawska Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Bolesława Prusa, kierunek dziennikarstwo i komunikacja społeczna; Uniwersytet Warszawski, studia podyplomowe: polityka wydawnicza i księgarska).
Fundator i członek Zarządu Fundacji Cultura Animi, wcześniej współtwórca i przewodniczący Rady Fundacji Harmonia przy Zespole Państwowych Ogólnokształcących Szkół Muzycznych I i II stopnia im. Grażyny Bacewicz w Warszawie.
Organizator życia muzycznego. Autor koncepcji repertuarowych i muzycznych, organizator i dyrektor wszystkich przedsięwzięć podejmowanych przez fundację. Główny organizator i dyrektor festiwalu Międzynarodowe Spotkania Szkół Muzycznych i Animi Music Festival, organizator (ze strony polskiej) festiwalu Spotkania Muzyczne Młodzieży Polskiej i Ukraińskiej, organizowanego cyklicznie w Filharmonii Lwowskiej, pomysłodawca i organizator Festiwalu Muzyki Polskiej na Węgrzech oraz cyklu koncertów Serce Chopina w sercu Warszawy, realizowanego ze środków m.st. Warszawy w ramach przygotowań do warszawskich obchodów Roku Chopinowskiego.
Organizator wielu projektów artystycznych i imprez muzycznych, których celem jest wspieranie edukacji uzdolnionych muzycznie dzieci i młodzieży. Ma bardzo duże doświadczenie w zarządzaniu i nadzorowaniu dużych projektów kulturalnych. W latach 1989–1994 dyrektor wydawnictw Polskiego Czerwonego Krzyża, w latach 1994–2002 dyrektor Wydawnictwa Kopia. W latach 1983–1989 czynnie działał w podziemiu. W roku 2019 ta działalność została potwierdzona przez IPN oraz Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych poprzez przyznanie mu statusu działacza opozycji antykomunistycznej.

Szczegóły festiwalu znajdują się na stronie:

https://www.facebook.com/MuzykaNaszychCzasow

Rozmawiał Michał Bigoraj

Zdjęcia: archiwum prywatne

Tekst ukazał się w czasopiśmie „Świat Elit” nr 3/2023