Reklama

Frekwencja 4 144 061 widzów po czwartym weekendzie emisji
 
To co przez długie lata wydawało się niemożliwe, właśnie stało się faktem. Po nieco ponad 3 tygodniach od premiery, „Kler" – megahit Wojtka Smarzowskiego osiągnął frekwencję 4 144 061 widzów i przebił wynik „Avatara" – najpopularniejszego do tej pory zagranicznego filmu w polskim box office. Kosztująca 237 mln dolarów superprodukcja 3D Jamesa Camerona od 9 lat niezachwianie zajmowała czwarte miejsce w zestawieniu największych hitów frekwencyjnych nad Wisłą, ustępując tylko ekranizacjom lektur szkolnych. Przetasowania, jakie za sprawą „Kleru" zachodzą w polskim box office, najpewniej na tym się nie skończą. „Kler" goni już wynik „Quo vaids", który z liczbą 4 300 351 widzów od 17 lat niezachwianie jest najpopularniejszą krajową produkcją wyświetlaną w polskich kinach w XXI w.
 
Wielkie sukcesy film Smarzowskiego odnosi również poza granicami Polski. Obraz, o którym rozpisują się prestiżowe zachodnie media, na czele z „The New York Times" i „The Guardian", tylko w premierowy weekend w Wielkiej Brytanii i Irlandii zarobił 1,32 mln dolarów i z miejsca zdobył status najlepszego otwarcia w historii polskiego kina wyświetlanego za granicą. A to zapewne dopiero początek zagranicznych triumfów „Kleru". Przypomnijmy, że dzieło Smarzowskiego zostało sprzedane do imponującej liczby terytoriów, obejmujących kraje Europy (Austria, Niemcy, Belgia, Holandia, Luksemburg, Dania, Irlandia, Wielka Brytania, Islandia, Norwegia, Szwecja) oraz Ameryki Północnej (Kanada i USA).  
 
OFICJALNE MATERIAŁY WIDEO:
Wojtek Smarzowski o filmie: https://youtu.be/HRU8JdRuqDo
Janusz Gajos o filmie: https://youtu.be/RWvaseQsmWQ
Robert Więckiewicz o filmie: https://youtu.be/cmHdf7IIigI
Arkadiusz Jakubik o filmie: https://youtu.be/o3wzW_m7rS0
 
Wojtek Smarzowski, twórca wielokrotnie nagradzanych dzieł: „Wołyń", „Pod Mocnym Aniołem", „Drogówka", „Róża", „Dom zły" i „Wesele", wraca z nowym filmem. „Kler" to historia trójki duchownych, których wzloty i upadki udowadniają, że księżom, podobnie jak społeczności wiernych, nic co ludzkie nie jest specjalnie obce. W rolach głównych popis wielkiego aktorstwa dają Arkadiusz Jakubik, Robert Więckiewicz, Jacek Braciak oraz – po raz pierwszy u Smarzowskiego – Janusz Gajos. W doskonałej, pełnej gwiazd obsadzie znaleźli się także m.in.: Joanna Kulig, Katarzyna Herman, Rafał Mohr, Robert Wabich, Henryk Talar i Izabela Kuna.
 
Przed kilkoma laty tragiczne wydarzenia połączyły losy trzech księży katolickich. Teraz, w każdą rocznicę katastrofy, z której cudem uszli z życiem, duchowni spotykają się, by uczcić fakt swojego ocalenia. Na co dzień układa im się bardzo różnie. Lisowski (Jacek Braciak) jest pracownikiem kurii w wielkim mieście i robi karierę, marząc o Watykanie. Problem w tym, że na jego drodze staje arcybiskup Mordowicz (Janusz Gajos), pławiący się w luksusach dostojnik kościelny, używający politycznych wpływów przy budowie największego sanktuarium w Polsce... Drugi z księży – Trybus (Robert Więckiewicz) w odróżnieniu od Lisowskiego jest wiejskim proboszczem. Sprawując posługę w miejscu pełnym ubóstwa, coraz częściej ulega ludzkim słabościom. Niezbyt dobrze wiedzie się też Kukule (Arkadiusz Jakubik), który – pomimo swojej żarliwej wiary – właściwie z dnia na dzień traci zaufanie parafian. Wkrótce historie trójki duchownych połączą się po raz kolejny, a wydarzenia, które będą mieć miejsce, nie pozostaną bez wpływu na życie każdego z nich.
 
Celem naszego filmu nie jest podejmowanie dyskusji na temat wiary czy krytyka osób wierzących. Wiarę uznajemy za jedną z najbardziej intymnych sfer każdego człowieka. Chcemy jednak mówić o ludzkich działaniach i postawach budzących nasz fundamentalny sprzeciw. Nasz film to wizja artystyczna oparta na wielu prawdziwych wydarzeniach, sytuacjach, które miały miejsce gdzieś i kiedyś. To niezwykle poruszająca, ale równocześnie prawdziwa historia.
 
Nie kryjemy swego zafascynowania osobą papieża Franciszka, tak skrajnie niepasującego do dzisiejszego, zatraconego w konsumpcji świata. Oto papież, który przestronne, luksusowe apartamenty w Pałacu Apostolskim dobrowolnie zamienił na skromne mieszkanko w Domu św. Marty. Reformy, jakich się podjął, mają na celu przede wszystkim budowę Kościoła całkowicie misyjnego, rozumianego jako wspólnota, która zwróci się z pomocą zagubionym i służyć będzie ludziom na całym świecie. Franciszek to papież stawiający na pierwszym miejscu nie prawo, ale czyste miłosierdzie. Kościół według niego powinien być ubogi, służyć ubogim, opłakiwać tych, których nikt nie opłakuje. Franciszek krytykuje materializm, jednak duchowni udają, że tego nie słyszą. To aż prosiło się o refleksję filmową. Jak w całej tej sytuacji odnajdują się zwykli, przeciętni księża? Jak patrzą na to wszystko wierni? Na te pytania, oraz kilka innych, staramy się dać odpowiedź w swoim obrazie – twórcy filmu.
 
 
„To, co robi Smarzowski, to rodzaj artystycznego obywatelskiego bohaterstwa"
Tomasz Raczek
 
„Kler jest majstersztykiem"
Justyna Kobus, TVN24.pl
 
„To świetny, wciągający film bez chwili oddechu"
Tadeusz Sobolewski, Gazeta Wyborcza
 
„Film mocny, ale nie jednoznaczny"
„Mam nadzieję, że ten film [...] stanie się głosem w poważnej, rzeczowej dyskusji"
Barbara Hollender, Rzeczpospolita
 
„Smarzowski to najodważniejszy reżyser w Polsce"
Katarzyna Janowska, Onet
 
„Smarzowski raz po raz serwuje nam elektrowstrząsy, po których trudno dojść do siebie"
„Kler nie stanowi elementu żadnej propagandowej, politycznej tuby. Nie celuje w bezbronnych wierzących. Nie jest podbudowany tanią sensacją"
Tomasz Zacharczuk, Trójmiasto.pl
 
„Smarzowski to Wajda z siekierą, bo robi kino równie doniosłe, choć drapieżniejsze. Kler jest jego najlepszym filmem od czasu Domu złego"
Piotr Czerkawski
 
„To film, który w kinach wypadałoby poprzedzić wspólnym odśpiewaniem Boże coś Polskę. I który każdy powinien obejrzeć!"
Łukasz Kołakowski, Moviesroom
 
„Bolesny krzyk o rozliczenie"
Patrycja Wanat, Tok FM
 
„Wyważony, niezależny i głęboko ludzki"
Artur Zaborski, WP
 
„Wspaniały. Mądry. Nieoczywisty. Niejednoznaczny. Głęboko chrześcijański"
Karolina Korwin Piotrowska
 
„Najważniejszy polski film ostatniego trzydziestolecia"
Andrzej Saramonowicz
 
„To apel do sumienia. Moralitet, którego zakończenie wbija w fotel. Nie da się go zapomnieć"
Łukasz Knap, Vogue.pl
 
„Film zrobiony z wielką miłością do człowieka, z wiarą w to, że można zmienić świat na lepsze, i że trzeba się przeciwstawiać złu u podstaw"
Maria Sadowska w wywiadzie dla jastrzabpost.pl
 
„Kawałek doskonałego kina. Film, który każdy Polak powinien zobaczyć"
Katarzyna Leszczyńska, chillizet.pl
 
„Przejmująca opowieść o człowieku i jego słabościach"
Natalia Hluzow, Antyradio.pl
 
„Brawurowy i mocny"
Monika Kalbarczyk, Radiozet.pl
 
„Doskonałe aktorstwo"
Jędrzej Dutkiewicz, PPE.pl
 
„Smarzowski nie krytykuje wiary, tylko słabych ludzi mieniących się przewodnikami duchowości"
„Bardzo ważny film"
Łukasz Maciejewski
 
„Zadaje pytania, ale zmusza też do refleksji nad samym sobą"
„Wyśmienicie zagrany"
Krzysztof Połaski, Telemagazyn
 
„Bardzo mocny film na ważny temat, który - mam nadzieję - uruchomi lawinę pozytywnych zmian"
Lucyna Płużyczka, Radio ZET
 
„Smarzowski nie nakręcił tego, o co oskarża go cześć polityków i dziesiątki anonimowych komentatorów z internetu"
„Jeden z tych filmów, które zwykło się określać mianem ważnych, [...] nie popada ani w patos, ani w banał, ani tym bardziej w śmieszność"
Jarosław Kowal, Soundrive
 
„Marsz filmu Smarzowskiego właśnie się rozpoczął. I nic go nie zatrzyma"
Grzegorz Kłos, Wirtualna Polska
 
„Mocny i bezkompromisowy, [...] nie ma tu banałów i uproszczeń"
Andrzej Pągowski
 
 „To najważniejszy, moim zdaniem, film ostatnich prawie trzech dekad nowej Polski"
Jurek Owsiak
 
„Jeśli ktoś twierdzi - a są tacy - że ten film to atak na Kościół, to albo Kleru nie widział, albo nie rozumie, co zobaczył"
Agnieszka Gozdyra
 
„Mistrzostwo! Idźcie koniecznie! Absolutnie poruszający, prawdziwy"
Katarzyna Bonda
 
„Ten film podejmuje temat w sposób głęboki, bardzo udokumentowany, a nie sensacyjny"
Grażyna Torbicka
 
„To film przejmujący, po wyjściu z kina nie mogłam złapać oddechu"
„Nie można przestać o nim myśleć"
Monika Olejnik
 
„Wstrząsający, świetny film. Dużo w Polsce może zmienić"
Katarzyna Kolenda-Zaleska
 
„Bardzo ważny i wyważony głos w wielce istotnej sprawie"
Tymon Tymański
 
„Czy warto iść do kina na Kler? Koniecznie trzeba!"
Krzysztof Grabowski
 
mat. prasowe

Partnerzy

abk_logo kdm_logo zpap_logo teraz_polska_logo bok_logo kt_com_logo kopd_logo mediatory_logo_2 logo_lp
zamek_krolewski_logo perly_medycyny_logo mfr_orzel2013_logo mgr_orzel2013 mpr_orzel2013 gat_2013_logo logo_pp spp_2013 egd logo
 bwl logo  thingsbulb  cbck logo orly_budownictwa_logo rig_logo_2  logo kart arena  Platforma  retail logo